Start uw eigen webshop!

loopt u met het idee om een eigen webwinkel te starten? Dan bent u bij Seo Ready op het juiste adres! Seo Ready is naast het bouwen van een professionele webwinkel ook adviseur in hoe je het beste te werk moet gaan en welke stappen je goed moet doorlopen alvorens je gaat starten met je eigen webshop. In het begin lijkt er enorm veel op je af te komen, maar Seo Ready biedt een servicecontract waarin wij de klant stap voor stap helpen met het opzetten van een webwinkel.

Seo Ready heeft de volgende stappen die je zou moeten doorlopen:

1. Kies een product voor je webwinkel

De eerste stap die men moet nemen in het denkproces is het maken van een ondernemingsplan en het kiezen van het product voor je webwinkel. Kies een product waar je affiniteit mee hebt. Dit maakt het gemakkelijker om ermee te gaan werken, om vragen van klanten te beantwoorden en om goede content voor je webwinkel te schrijven. Start een marktonderzoek of dit product aantrekkelijk genoeg is en kijk of er al veel concurrerende webwinkels bestaan. De vraag die je dan vervolgens moet beantwoorden, is het product winstgevend genoeg om te gaan verkopen en wat je zelf onderscheidend in zal zijn?

2. Bedenk de naam van je webshop

Webshops zijn enorm groeiend en ben je daarom ook niet de enige die een webshop in de door jou gekozen markt is gestart. Daarom is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Kies zorgvuldig de juiste positionering van je webwinkel: de naam, de manier van communiceren (zie huisstijl) en kleuren bepalen mede het imago van je bedrijf. Denk goed na over de manier hoe je wilt communiceren met je potentiele afnemers. Je kunt hiervoor gebruik maken van archetypes, moodboards en andere brainstorming-technieken. Bij het bedenken en vastleggen van de naam voor je webwinkel is het aan te raden rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie, beschikbaarheid van domeinen en de mate waarin je potentiele afnemers je gekozen merknaam kan onthouden of herkennen.

Een ander belangrijk onderdeel van de positionering van je webshop bestaat uit je Unique Selling Propositions (USP’s) en de bijbehorende slogan (Payoff). Communiceer op de homepage van je webshop duidelijk de belangrijkste voordelen voor de potentiele klant, je bezoekers moeten direct het gevoel krijgen dat ze op de juiste plek zijn om hun aankoop te doen. De belangrijkste voordelen kun je vervolgens verwerken in je payoff, die je vervolgens duidelijk naar voren komt. Op deze manier verwerk je in vrijwel alle communicatie de kernwaarden van je onderneming en geef je de bezoekers een reden om bij jou te kopen.

3. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Met de gekozen naam kun je je webwinkel vervolgens gaan inschrijven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel. De inschrijving is voor iedere onderneming verplicht. Trek hiervoor een halve dag uit en maak van tevoren een schatting van de omzet op jaarbasis, de inkoopwaarde en de winst van je webwinkel. Daarnaast is het tevens van belang om breedte en type van je activiteit te benoemen. Ook de keuze voor de bedrijfsvorm is belangrijk en houd er rekening mee dat een registratie in het handelsregister vaak een(betaalde) inschrijving is. Je kunt ook direct bij de inschrijving de belastingdienst regelen (BTW nummer).

4. Maak afspraken met leveranciers

Om je gekozen product in te kopen, moet je daarvoor leveranciers hebben. De eerste tijd moet je webwinkel zich zelf bewijzen bij leveranciers om hun producten te mogen leveren en heb je vrijwel geen onderhandelingspositie. Laat zien dat je goed hebt nagedacht over je ondernemingsplan en dat je een betrouwbare klant bent. Ga een persoonlijk gesprek aan met leveranciers: een goede relatie helpt je om problemen snel op te lossen en goed up-to-date te blijven. Goed inkopen is van essentieel belang en moet je niet onderschatten. Dit heeft direct invloed op het resultaat van je webwinkel.

5. Seo Ready ontwikkeld en bouwt de webshop

Seo Ready zal starten met de ontwikkeling en bouw van uw webwinkel. Wij bouwen de webshop op basis van Magento (CMS) en maken een professioneel design die past bij jouw type product en die klaar is voor de toekomst. Er zijn veel mogelijkheden en op basis van de gewenste functionaliteiten voor je webwinkel kunnen wij een gedegen offerte uitbrengen. Magento is overigens één van de professionelere pakketten en is erg makkelijk in gebruik en biedt legio functionaliteiten.

6. Zet de producten in de catalogus van je webshop

Zet de producten in je webshop en beslis welke informatie je wilt weergeven, zoals productomschrijvingen, specificaties en fotomateriaal. Denk van tevoren goed na over de verkoopprijs van je producten: op termijn moeten deze prijzen genoeg marge bieden om winst te kunnen maken en tegelijkertijd concurrerend te zijn met de prijzen van andere concurrenten. Bedenk ook of je verzendkosten wilt rekenen of deze in de productprijs verwerkt.

7. Regel de fulfillment van je webshop

Uiteindelijk gaat het starten van een eigen webwinkel om het verkopen van producten: de exploitatie. Vóór het online gaan van je webwinkel moet er al een werkproces zijn opgezet. Waar moeten de producten binnen komen, hoe gaat het verpakken en het verzenden, hoe gaat het met de retouren in zijn werk en wat er gebeurt er met de klantenservice? Onderschat ook niet hoeveel administratie hierbij komt kijken. Bedenk goed wat je zelf gaat doen of beter kan uitbesteden. Verzenden van een pakket is tijdrovend, en kan je de tijd beter gebruiken voor de verdere ontwikkeling van je webwinkel en of de marketing. Er zijn hiervoor genoeg en voldoende fulfillment partijen die dit graag en tegen lage kosten willen overnemen, ook voor de beginnende ondernemer.

8. Test je webwinkel voordat je online gaat

Het zal niet als een verrassing komen dat je vóór het live zetten van je webwinkel je zeker moet weten dat alles naar behoren functioneert en werkt. Niet alleen moet de winkel technisch in orde zijn: de testfase biedt ook gelegenheid voor feedback over huisstijl, gebruiksvriendelijkheid, content en fulfillment. Op die manier zorg je ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan en weet je zeker dat je de bestellingen goed aankunt. Let wel op: je bent ondernemer en een stevige dosis eigenwijsheid komt hier goed van pas. Iedereen heeft een mening over je webshop, maar jij bent degene die uiteindelijk beslist!

9. Creëer buzz voor je eigen webshop

Net zoals in de fysieke wereld is de opening van een (web)winkel een feestje waard. Daarnaast zul je vlak na de opening relatief meer moeite moeten doen om je eerste klanten binnen te halen. Kennis van internetmarketing en social media komt hier goed van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk. Zorg ervoor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig genoeg creatieve manieren (ook offline) om aandacht te vestigen op je bedrijf!

10. Blijf continu verbeteren en vernieuwen

Als je webwinkel eenmaal goed loopt, begint het tweede deel van het verhaal: exploitatie en innovatie. Stilstand is achteruitgang, je moet dus blijven innoveren en jezelf uniek houden om een competitief voordeel te behouden. Een 4-hour-workweek is zeker mogelijk, maar daar gaan meerdere 80-hour workweeks aan vooraf. Hou de ontwikkelingen in de branche in de gaten en pas je daaraan aan: dit is de enige manier waarop je klanten kunt blijven trekken. Vergeet niet dat je concurrenten ook blijven doorontwikkelen.

Als je de bovenstaande 10 stappen volgt, kun je succesvol een eigen webshop beginnen. Uiteraard heeft iedere branche en ieder productspecifieke eigenschappen en heeft iedere ondernemer zijn of haar eigen ideeën (dat maakt je immers een goede ondernemer). Het succes van een webwinkel ligt dus niet alleen in het technisch goed bouwen van een webwinkel, maar ook in de aangegeven factoren die belangrijk zijn om bij stil te staan.

Seo Ready bespreekt o.a. de volgende zaken voor het opzetten van een webwinkel:

1. De lay-out: hoe moet de shop eruit zien
2. Structuur: wat moet er allemaal opkomen en hoe wordt het één geheel
3. Functionaliteit: wat moet de webshop allemaal kunnen
4. Betaalsysteem: welk systeem moet erin gebouwd worden, hoe ziet de winkelwagen eruit
5. CMS-systeem: wat wil je aan de achterkant allemaal (makkelijk) kunnen aanpassen

U bent nu een stap dichterbij om zelf u eigen digitale winkel te starten. Wilt u meer informatie of een vrijblijvende offerte aanvragen?

Vrijblijvende Offerte